Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Aircond Secondhand Murah

Aircond Secondhand Murah


Aircond atau penghawa dingin adalah salah satu peralatan yang kini diperlukan secara meluas, baik di rumah dan di bangunan pejabat, untuk tujuan menenangkan suhu bilik. Banyak pengeluar skala nasional dan dunia telah menghasilkan peranti ini pada harga yang berbeza-beza. Walau bagaimanapun, kerana ia secara amnya ditawarkan dengan harga yang agak tinggi, sesetengah orang juga memburu Aircond yang digunakan yang mempunyai harga yang lebih berpatutan.
Aircond Secondhand Murah

Penghawa dingin
Sebelum mendedahkan maklumat tentang harga Aircond terbaru di pasaran di Indonesia, kami mengupas sedikit tentang peranti elektronik yang ada pada peranti ini. Aircond adalah sistem atau mesin yang direka untuk menstabilkan suhu udara dan kelembapan sesuatu kawasan (yang digunakan untuk penyejukan atau pemanasan bergantung kepada sifat udara pada bila-bila masa tertentu).

baca juga: Sssttt ..Tidak Ramai yang Tahu Ini Aircond Murah dan Jimat Elektrik

Secara amnya, peranti ini menggunakan kitaran peti sejuk, tetapi kadang-kadang juga menggunakan penyejatan, biasanya untuk keselesaan penyejukan di bangunan dan kenderaan bermotor.

Walaupun keadaan moden, konsep penghawa dingin telah diketahui sejak zaman Rom kuno dan zaman pertengahan Persia. Di Rom Purba, air disalurkan melalui terowong air dan diedarkan di dinding rumah-rumah tertentu untuk menyejukkan rumah mereka.

Sementara itu, di Persia zaman pertengahan, teknik yang terlibat melibatkan penggunaan tangki air dan menara angin untuk menyejukkan bangunan pada musim panas.


Kemudian, pendingin hawa moden muncul dari kemajuan dalam ilmu kimia selama abad ke-19, dan pendingin udara elektrik skala besar pertama ditemui serta digunakan pada tahun 1902 oleh Willis Haviland Carrier.

Kemudian, bersama-sama dengan zaman, syarikat-syarikat elektronik mula membuat Aircond dengan teknologi yang boleh membunuh virus dan bakteria juga menjimatkan kos elektrik, contohnya Plasma-cluster untuk membunuh bakteria dan Inverters yang boleh menjimatkan tenaga lebih daripada 10 peratus.

Komponen Aircond
Seperti kebanyakan peranti elektronik, Aircond juga mempunyai bahagian atau komponen dengan fungsi tertentu. Secara umum, bahagian-bahagian yang terdapat di dalam Aircond adalah pemampat yang berfungsi mengepam gas refrigerant, recervoir yang berguna menyimpan gas dari pemeluwap sebelum dialirkan ke pemampat, pemeluwap yang berfungsi sebagai tempat pembuangan suhu panas, penyejat yang berguna sebagai tempat pembuangan suhu sejuk, penapis pengering untuk menyaring sisa-sisa gas dan kekotoran minyak, serta motor peminat & blower untuk memutarkan kipas dan membolehkan peredaran udara.

Jenis Aircond
Secara umum, Aircond boleh dibahagikan kepada empat jenis atau jenis, iaitu Aircond Split, Aircond Window, Aircond Floor Stand, dan Aircond Central. Penerangan ringkas mengenai jenis atau jenis penyaman udara.


Aircond Split, dilihat dari bentuknya, Aircond mempunyai dua bahagian, iaitu dalaman dan luaran, dengan pemampat yang terletak di luar dan mempunyai kipas sebagai alat untuk mengurangkan haba yang terletak di dalam paip pemeluwap.

Sementara itu, di bahagian dalam, ada penyejat paip dan motor elektrik yang berfungsi memutar blower dan kemudian dikeluarkan di dalam bilik telah ditentukan agar udara menjadi sejuk.

baca juga: Rahsia Boleh Pasang Aircond Rumah Sendiri

Tingkap Aircond, peranti ini mempunyai bentuk yang berbeza daripada model lain, iaitu antara dalaman dan luaran mempunyai tempat yang sama (bersatu) jadi ia tidak memerlukan paip antara kedua-dua bilik. Untuk memasang Window Aircond ini, anda mesti menembus dinding bilik, dengan dinding penghalang untuk memastikan udara panas di luar bilik tidak masuk ke dalam bangunan.
Standing Floor Aircond, peranti ini mempunyai bentuk yang besar, kedua-dua bahagian dalaman dan luarannya.

Untuk pemasangan, bahagian dalaman diletakkan di tingkat lantai bilik yang dilengkapi dengan pemegang, dengan ruang yang cukup untuk peredaran udara di Standing Floor Aircond tidak terganggu. Kedudukan Aircond dapat mencapai suhu terendah hingga sekitar 10 derajat Celcius.

Aircond Central, peranti ini mempunyai saiz yang sama dengan Stand Floor Aircond. Perbezaannya ialah bahagian dalaman Aircond Central dipasang atau diletakkan di bahagian atas berhampiran siling. Di samping itu, jenis Aircond ini kebanyakannya dipasang dalam keadaan bergantung. Aircond Central sendiri mempunyai dua buah blower yang digunakan untuk menghisap suhu sejuk dari penyejat dan mengeluarkan ke bilik yang telah ditentukan.

Aircond Secondhand Price
Seperti yang dinyatakan sebelum ini, kini terdapat banyak pengeluar elektronik yang melancarkan pelbagai model Aircond, memanggilnya Panasonic, Samsung, Sharp, LG, dan lain-lain.

Malangnya, keluaran Aircond yang paling baru ditawarkan pada harga yang cukup tinggi supaya tidak semua orang mampu. Untuk itu, bagi mereka yang mempunyai anggaran yang terhad, produk Secondhand Aircond menjadi pilihan alternatif yang menarik kerana ditawarkan dengan harga yang lebih berpatutan. Nah, bagi anda yang memburu Aircond Secondhand, di sini kami membentangkan maklumat terkini mengenai harga pasaran.

Aircond Brand Secondhand Price (Rp)
Aircond Sharp Split AH-AP9Y 900.000
Aircond Portable Changhong 1 PK 1,000,000
Aircond Split Mitsubishi 3/4 PK 1,200,000
Aircond Split Fuji 1 PK 1,200,000
Aircond Split Samsung 3/4 PK 1.400.000
Aircond Split Toshiba 3/4 PK 1.400.000
Aircond Split Samsung 1 PK 1,500,000
Aircond Split Mitsubishi 1 PK 1,500,000
Aircond Split Samsung 3/4 PK Re-condition 1,500,000
Aircond Split Sharp Plasma-cluster 1.500.000
Aircond Split Samsung 1/2 PK 1,500,000
Aircond Split LG S09LFG-2 1 PK 1,550,000
Aircond Split LG Hercules 260 Watt 1.800.000
Aircond Split LG 1.5 PK 1.800.000
Aircond Split LG Terminator 1 PK 1.950.000
Aircond Split LG S12-LFG 1.5 PK 2.000.000
Aircond Split LG 2 PK 2.450.000
Aircond Split Panasonic Inverter 2,500.000
Aircond Split Daikin R410A 2 PK 3.500.000
Aircond Portable Sharp 1 PK 5.000.000
Aircond Standing Floor Samsung 6.500.000
Aircond Cassette Daikin 4 PK 9,000,000

Senarai harga diringkaskan dari pelbagai tapak dagangan dalam talian dan mungkin berbeza di setiap rantau, bergantung kepada keadaan Aircond dan juga perjanjian antara penjual dan pembeli.