Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Minyak Compressor Aircond Kereta

Minyak Compressor Aircond Kereta

Minyak Compressor Aircond Kereta. Cara isi minyak compressor air cond kereta. cara tukar minyak compressor aircond kereta. 

Minyak Compressor Aircond udara kereta - Seperti minyak kebanyakan, minyak yang terdapat Compressor aircond kereta juga mempunyai fungsi yang sama iaitu sebagai sistem pelincir, cuman bezanya kalau di Compressor Aircond digunakan untuk melincirkan galas-galas dan permukaan yang bergesakan, apabila tidak terdapat pelinciran maka komponen-komponen yang menggosoknya akan habis dengan lebih cepat, dan akan ada haba yang berlebihan dan bunyi yang kasar apabila Compressor aircond kereta dihidupkan.

Minyak pada Compressor aircond beredar melalui kitaran penyejukan bersama atau bercampur dengan penyejuk / penyejuk, yang mana minyak Compressor Aircond yang digunakan mestilah minyak khusus yang disyorkan oleh pengeluar. Biasanya penyejuk / freon berbeza maka minyak Compressor Aircond yang digunakan juga berbeza.
Minyak Compressor Aircond Kereta


Minyak Compressor yang disyorkan


Crank Shaft type compressor = DENSOOIL 6 atau SUNISO No. 5GS
Pemutar jenis Plash jenis = DENSOOIL 6 atau SUNISO No. 5GS
Compressor jenis Vane = DENSOOIL 7
Bilangan Minyak Compressor

Ketika air conditioner atau aircond kereta sedang bekerja, sebahagian minyak Compressor Aircond akan keluar bersama-sama dengan refrigerant dan beredar di dalam kitaran penyejuk seperti kondenser, receiver / dryer, injap expansi, dan evaporator.

baca: Cara Mengisi Gas Aircond Kereta

Jika jumlah minyak yang keluar dari Compressor Aircond adalah kecil, ia tidak akan membahayakan kereta itu, malah menjadikan sistem pelinciran pada injap dan komponen Compressor Aircond menjadi lebih baik.

Tetapi berbeza dengan, apabila minyak Compressor Aircond yang keluar dari Compressor Aircond dan beredar dalam sistem bersama freon kuantiti / jumlahnya terlalu banyak / berlebihan maka akan membut beberapa hal yang boleh mengganggu prestasi dari aircond kereta, diantaranya sebagai berikut:

Jika ini berlaku, jumlah minyak yang terkandung dalam Compressor Aircond akan menjadi kecil, jadi pelinciran tidak berlaku secara optimum. Insiden ini akan menyebabkan komponen geseran akan cepat haus, bunyi kasar pada Compressor Aircond, Compressor Aircond panas, dan dalam beberapa kes Compressor Aircond akan terbakar.

Kuantiti minyak Compressor Aircond yang keluar dari Compressor Aircond jumlahnya tidak selalu tetap / kontan, kadang-kadang juga minyak Compressor Aircond ini boleh berkumpul di dalam penyejat aircond kereta, maka ketika kembali ke Compressor Aircond jumlah minyak yang masuk ke Compressor Aircond sangat banyak.

Kerana minyak berkumpul di dalam penyejat, maka akan mengganggu pemindahan haba di dalam penyejat, menyebapkan pendinginan yang dilakukan oleh sistem air conditioner kereta tidak maksimum (aircond kurang sejuk).

Apabila minyak semuanya berada di Compressor Aircond (tidak beredar) maka kita anggap bahawa kapasiti pendinginannya yang dilakukan oleh aircond adalah 100% atau pendinginannya maksimum, selanjutnya sebaliknya apabila minyak ikut mengedarkan bertambah maka kapasiti pendinginannya akan berkurang. Oleh itu, jumlah minyak yang terkandung dalam sistem peredaran darah mestilah tepat.

Lihat jawatan sebelumnya mengenai jumlah minyak yang mesti ditambah pada masa penggantian komponen aircond. Saya rasa itu hanya satu artikel ringkas dan bertajuk minyak Compressor aircond kereta.