Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Harga Gas Aircond Rumah

Harga Gas Aircond Rumah


Gas Aircond atau penyejuk adalah salah satu komponen yang sangat penting untuk penghawa dingin (penghawa dingin) kerana ia mempunyai fungsi khas untuk membuat udara sejuk supaya ia dapat menyejukkan udara di dalam bilik. 


Kerana kepentingan komponen ini, maka penghawa dingin gas Aircond mesti dirawat secara rutin dengan mengecas semula jika sesungguhnya cecair di dalamnya terpasang.

Gas Aircond boleh dicas semula Aircond
Hari ini, kehadiran penghawa dingin di rumah, pejabat, dan juga kenderaan sebagai penghawa dingin adalah keperluan yang sangat penting bagi sesetengah orang, terutama mereka yang tinggal di persekitaran tropika seperti Indonesia. Nah, satu daripada sebatian yang memainkan peranan penting dalam sistem penyaman udara ialah gas Aircond.
Harga Gas Aircond Rumah

gas Aircond atau penyejuk adalah sebatian kimia atau gas yang biasa digunakan sebagai cecair untuk menyerap beban penghawa dingin atau tempat lain di mana suhu udara mahu menjadi lebih sejuk. Kerana ia termasuk dalam sebatian kimia atau gas, gas Aircond tidak mempunyai warna dan juga tidak ada bau.

baca juga : 
Harga Compressor Aircond Termurah

Walaupun ia tidak mempunyai warna dan tidak ada bau, namun penggunaan gas Aircond yang selamat sangat disyorkan. gas Aircond ini sebenarnya tidak terlalu berbahaya kepada alam sekitar selagi ia tidak dilepaskan ke udara atau pemasangan penghawa dingin tidak bocor. 

Walau bagaimanapun, jika pemasangan penghawa dingin anda bocor dan gas Aircond dilepaskan ke udara bebas, ia akan menjadi toksin yang boleh membahayakan kesihatan manusia jika tersedut.

Gas Aircond boleh dicas semula Aircond
Walaupun pada pandangan pertama kelihatan sama, tetapi gas Aircond ternyata mempunyai jenis yang berbeza. Jenis gas Aircond yang berbeza sangat berpengaruh terhadap keselesaan apabila menggunakan penghawa dingin. 

Berikut adalah beberapa jenis gas Aircond yang biasa digunakan dalam pemasangan Aircond.
gas Aircond R22, jenis gas Aircond yang satu ini mempunyai potensi pemanasan pemusnahan ozon bernilai 0.05 jika dibandingkan dengan jenis gas Aircond lain yang hanya bernilai 0. 

Walau bagaimanapun, gas Aircond jenis ini tidak mudah terbakar.
gas Aircond R410A, jenis gas Aircond Aircond ini biasanya digunakan dalam penyongsang jenis Aircond. 

Berbeza dengan gas Aircond jenis R22, gas Aircond R410A tidak mempunyai potensi merosakkan lapisan ozon, sedangkan untuk potensi pemanasan global, mempunyai nilai yang cukup tinggi jika dibandingkan gas Aircond jenis R22. Sama seperti jenis gas Aircond R22, gas Aircond R410A juga tidak mudah terbakar.

gas Aircond R32, jenis gas Aircond ini termasuk anyar kerana baru dijumpai oleh syarikat asal Jepun, Daikin, pada tahun 2012, serta mula digunakan di line up Aircond sejak tahun 2013. Berbanding dengan gas Aircond jenis R410A dan R22, gas Aircond R32 ini lebih mesra terhadap alam sekitar dan mempunyai potensi pemanasan global yang lebih rendah.

Walaupun di sisi lain mempunyai potensi mudah terbakar, namun jenis gas Aircond ini masih aman digunakan untuk penyaman udara dalam skop isi rumah.

gas Aircond R290, gas Aircond jenis ini mempunyai potensi pemanasan global yang paling rendah berbanding gas Aircond yang telah disebutkan sebelumnya.

Walau bagaimanapun, kerana bilangan indeks sejuk yang agak rendah dan kadar tembakan mudah juga agak tinggi, banyak syarikat Aircond memutuskan untuk tidak menggunakan jenis gas Aircond ini dalam produk mereka.

gas Aircond Aircond Recharge Fee
Kerana cecair penyejat untuk menyejukkan bilik, gas Aircond pasti akan habis. gas Aircond biasanya habis kerana kebocoran yang berlaku di hos atau paip yang menghubungkan beberapa komponen Aircond.

Jadi, selagi tidak ada kebocoran dalam sistem Aircond yang menjadikan penghawa dingin tidak sejuk atau gas Aircond habis, gas Aircond tidak perlu diganti atau diisi ulang.

Sebaliknya, jika terdapat masalah masalah Aircond, seperti pemampat yang tersekat, penapis tersumbat, atau komponen Aircond yang rosak, perlu mengganti atau menambah gas Aircond. Pengisian gas Aircond juga tidak terlalu lama, kira-kira 30 minit.

baca juga: Kabar Terkini ini adalah Aircond Murah dan Jimat Elektrik

Pertama sekali dilakukan dalam mengecas gas Aircond adalah untuk mengendalikan Aircond yang berpecah. Selepas unit luar menerima bekalan kuasa dari unit tertutup, buka penutup mengisi gas Aircond dengan sepana.

Kemudian, hoskan hos biru yang terletak di manifold dalam tudung gas Aircond, dengan melihat jarum manifold tekanan rendah biru. Jika tidak ada tekanan sama sekali, ini bermakna kebocoran sistem Aircond.

Oleh itu, ruang kebocoran mesti dibaiki terlebih dahulu oleh kimpalan. Tetapi sebelum ini, pastikan tiada gas Aircond dibiarkan di Aircond supaya tidak mencederakan diri sendiri.

Sekiranya kebocoran itu telah ditemui dan dibaiki (dikimpal), sistem penyejukan atau penyaman udara mestilah dikosongkan sebelum dikenakan gas Aircond, menggunakan mesin vakum.

Malah, walaupun ia boleh dilakukan secara bersendirian, lebih baik jika penghawa dingin gas Aircond yang dikenakan dilakukan dengan menggunakan perkhidmatan kakitangan terlatih. Ini adalah untuk mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini apabila proses pengisian freon.

Nah, bagi anda yang sedang merancang untuk mengisi semula rumah atau pejabat udara anda, inilah kos maklumat terkini yang perlu anda belanjakan.

gas Aircond Type Aircond Jenis Kos Refill (Rp)
gas Aircond R22 Aircond Split 1/2 PK 220,000 - 225,000
Gas Split Aircond 3/4 PK 225.000
Gas Aircond Split 1 PK 325.000
Gas Aircond Split 1.5 PK 275.000 - 375.000
Gas Aircond Split 2 PK 150.000 - 375.000
Gas Split Aircond 2.5 PK 475.000
Gas Aircond Split 3 PK 550.000
gas Aircond R410 Aircond Inverter 1/2 PK - 1 PK 500.000
Gas Aircond Inverter 1.5 PK - 2 PK 600.000
Gas Aircond Inverter di atas 2 PK 600.000
gas Aircond R32 Aircond 1/2 PK - 1 PK 250,000

Sementara itu, jika anda ingin melakukan perkhidmatan penghawa dingin, kos sekitar Rp150.000 seunit untuk membongkar kapasiti Aircond split sebanyak 0.5 PK hingga 2 PK. Bagi pembongkaran Aircond dengan kapasiti melebihi 2 PK, kos kira-kira Rp250.000 bagi setiap PK.