Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Penyaman Udara yang Bermasalah dan Penyebabnya

 Penyaman Udara yang Bermasalah dan Penyebabnya


Aircond adalah alat elektronik, apabila digunakan pasti akan rosak. Untuk menggunakan dan mengetahui cara paling selamat untuk mengatasinya, pengguna mesti memahami prinsip operasi penghawa dingin serta masalah yang paling biasa dihadapi mesin jenis ini dan sebab-sebabnya.

Di bawah Perkhidmatan Aircond akan meringkaskan masalah khusus yang sering kita hadapi untuk rujukan anda.




Penghawa dingin itu kuat atau mengeluarkankuat

bunyi yang Penghawa dingin membuat kebisingan umum di unit luaran atau dalaman. Sekiranya anda tidak berusaha memperbaikinya, itu akan menjengkelkan, mengganggu pengguna dan mungkin tidak selamat. Untuk dapat mengatasi ini, perlu mengetahui lokasi kebisingan, penyebabnya.


Kebisingan yang datang dari unit luar

Semua gumpalan panas ketika berlari membuat bising sehingga biasanya digantung di luar dan jauh dari tempat tinggal. Tetapi, jika anda melihat bunyi tidak normal di unit luar, ini bermaksud "sakit".

Unit luar terlalu bising, mungkin kerana kerosakan blok mesin, masalah teknikal atau mungkin terdengar kerana habuk, benda asing di dalam mesin, skru ...

Kerana unit luar sering digantung di luar terutama bangunan pangsapuri, bangunan bertingkat, untuk memeriksa ketepatan dan keselamatan yang harus anda cari perkhidmatan penyaman udara di rumah.

Kebisingan yang datang dari unit dalaman

Getaran unit dalaman disebabkan terutamanya oleh kipas yang rosak atau pemasangan dalaman yang rosak. Sekiranya kipas disebabkan oleh kipas, anda harus memeriksa sama ada kipas itu kotor, debu sudah lama tidak dibersihkan, sehingga jalan tidak lagi sunyi, desisnya mengeluarkan suara. Sekiranya tidak untuk kipas, periksa kedudukan pemasangan unit dalaman, skru, sambungan rumah ...




Blok Aircond tidak berfungsi

Menyekat penghawa dingin yang tidak aktif menyebabkan fenomena ketika Aircond beroperasi, hanya kipas di unit dalaman yang sedang berjalan, jadi ia hanya menghasilkan angin, tidak menyejukkan, yang menyebabkan kegagalan blok. Penyebab utama penyakit ini adalah kapasiti yang tidak mencukupi, penyaman udara yang tidak mencukupi atau lebihan gas ...


penghawa dingin terlalu sejuk

Kesan utama penyaman udara adalah menyejukkan ruang yang dipenuhi. Namun, jika terlalu sejuk, pengguna akan merasa tidak selesa dan tidak sihat, jadi lebih baik memperbaiki penghawa dingin.


Ketahui punca fenomena ini, pertama anda perlu memeriksa alat kawalan jauh jika tahap suhu yang anda tetapkan terlalu rendah, atau fungsi pengawal tidak berfungsi. Setelah mengecualikan alasan dari pengawal, penyebab kesalahan motherboard dapat difikirkan.


Penghawa dingin dihidupkan tetapi tidak sejuk.Fenomena

penghawa dingin masih berjalan tetapi tidak sejuk sering digunakan oleh pengguna dan merupakan dos kerana masih mempunyai kipas. Tetapi jika anda tidak segera mencari jalan untuk mengatasinya, ia akan lebih merosakkan dan menjadikan kos membaiki Aircond menjadi lebih mahal.


Punca penghawa dingin masih berfungsi tetapi tidak sejuk, mungkin mesin lama kotor dan tidak terawat, menyumbat penghawa dingin dan menutup saluran udara sejuk. Punca lain ialah gas bocor AC, atau kapasitor yang rosak.


AC tidak berfungsi

Penghawa dingin yang rosak boleh disebabkan oleh beberapa sebab. Sebelum menghubungi pusat servis atau pembaikan pembaikan AC, anda perlu memastikan bahawa itu bukan kesalahan biasa seperti pengawal, bekalan kuasa atau tidak dihidupkan oleh mesin. Tidak termasuk penyebab di atas, mungkin disebabkan kapasitor yang rosak, litar yang rosak ... termasuk faktor teknikal di dalam mesin.


Kipas di dalam bilik tidak berfungsi.Selain

menjadi lebih sejuk, penghawa dingin juga dilengkapi dengan kipas. Apabila anda menghidupkan enjin, anda tidak melihat penutup kipas terbalik dan anda tidak melihat angin bertiup, anda harus segera memeriksanya.


Penyebab kipas tidak aktif termasuk kipas Aircond setelah penggunaan yang lama, otot yang tersumbat, atau bahagian elektrik enjin yang rosak.


Dengan rangkaian otot yang kotor, anda perlu membersihkan peranti atau menghubungi perkhidmatan penghawa dingin untuk mendapatkan bantuan.


Mengapa kipas unit luaran tidak berfungsi?

Dalam semua set AC, kipas unit luaran adalah bahagian yang memerlukan operasi yang paling stabil, kerana di sinilah udara luar masuk. Setelah lama digunakan, anda mungkin mengalami keadaan di mana kipas unit luar tidak berfungsi, Aircond tidak berfungsi dengan baik dan tiba-tiba boleh dimatikan.


Aircond tidak menghidupkan

Aircond, apabila beroperasi seperti biasa, selalu menyebabkan penyiraman. Sekiranya Aircond tidak kehabisan air, anda harus segera memikirkan untuk mencari penyebabnya dan mengatasinya jika anda tidak mahu Aircond rosak teruk.


Penyebab Aircond tidak berfungsi harus dianggap sebagai kegagalan sekatan, kehabisan gas, bekalan kuasa tidak mencukupi atau penyebabnya terdapat dalam sistem Aircond tempatan.




Penghawa dingin berbau tidak sedap.Menggunakan                         

penghawa dingin digunakan di persekitaran tertutup. Anda akan berasa sangat tidak selesa jika penghawa dingin membuat bau bilik. Tidak hanya mengganggu pengguna, tetapi juga boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan anda dan orang lain.


Punca bau di penghawa dingin boleh berpunca dari penghawa dingin yang kotor, acuan, masalah dengan paip air atau kebocoran gas.


Catat Ulasan for " Penyaman Udara yang Bermasalah dan Penyebabnya"