Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Mengapa Penyongsang Aircond Menjimatkan Lebih Banyak Elektrik Daripada Biasa

Mengapa Penyongsang Aircond Menjimatkan Lebih Banyak Elektrik Daripada Biasa

Aircond Inverter adalah produk teknologi baru yang membantu meminimumkan jumlah maksimum elektrik bagi pengguna. Oleh itu mengapa Aircond penyongsang lebih menjimatkan tenaga daripada Aircond konvensional, mari kita lihat artikel ini dengan Servis Aircond Rumah!

Mengapa Penyongsang Aircond Menjimatkan Lebih Banyak Elektrik Daripada Biasa


  1. Apa itu Aircond Inverter?
    Inverter Aircond adalah rangkaian mesin yang dilengkapi dengan teknologi penyongsang, teknologi ini membantu menyesuaikan kelajuan putaran pemampat agar sesuai dengan kapasiti penyejukan. Oleh itu, penyaman udara penyongsang tidak perlu terus mematikan seperti penghawa dingin biasa sehingga elektrik terbuang.

  2. Sebab penghawa dingin menggunakan elektrik
    Biasanya, penghawa dingin akan mempunyai 2 bahagian utama: unit luaran (terletak di luar rumah) dan unit dalaman (diletakkan di dalam rumah), sambungkan 2 unit luar dan sejuk ini adalah sistem pendawaian termasuk: paip penyedut dan paip gas dimampatkan.

    Pemampat dianggap paling penting, mempunyai kapasiti terbesar dan juga menggunakan tenaga paling banyak. Pemampat adalah seperti "jantung" setiap penghawa dingin, dengan pemampat beroperasi pada kapasiti yang lebih besar, semakin banyak daya yang dimakannya.

    Dengan penyaman udara konvensional, apabila pengguna memilih untuk menetapkan tahap suhu tertentu yang akan disesuaikan, Aircond akan menjalankan litar dengan kapasiti tetap sehingga mencapai suhu yang diperlukan, kemudian secara automatik memutuskan relai ke mesin. Mampatan direhatkan.

    Oleh kerana tidak disejukkan secara berterusan, apabila suhu panas di luar bilik disentuh, suhu di dalam bilik akan menjadi panas, pemampat akan dihidupkan semula dan berfungsi terus sehingga suhu bilik mencapai tahap yang diinginkan. secara berterusan tidak aktif, kitaran operasi akan berterusan seperti itu, menyebabkan pemampat tidak hanya dapat dimulakan berulang kali tetapi juga selalu berjalan pada daya maksimum, sehingga memakan banyak tenaga, mengakibatkan penggunaan tenaga.

    Dari situ, untuk mengurangkan penggunaan kuasa, pengguna perlu mengurangkan kapasiti operasi pemampat.


  3. Mengapa Aircond penyongsang lebih cekap tenaga?
    Pengilang telah meneliti dan menemui cara untuk mengurangkan penggunaan kuasa penyaman udara dengan mengurangkan kapasiti pemampat, mengoptimumkan penjimatan tenaga sambil memastikan prestasi kerja tidak berubah. Inverter Aircond adalah jenis Aircond dengan kapasiti kerja yang rendah, tetapi prestasi penggunaannya tidak berubah, bahkan lebih baik daripada produk sebelumnya.

    Semasa beroperasi, sistem pada penyaman udara inverter akan dimulakan, perlahan-lahan meningkatkan kapasitas operasi, hingga suhu bilik mencapai tahap yang diperlukan, penyongsang secara automatik akan mengurangi frekuensi pemberian makan ke pemampat, menyesuaikan perlambatan. pemampat, tidak berhenti sepenuhnya

    Berkat mekanisme operasi frekuensi rendah berterusan, penghawa dingin penyongsang menjimatkan tenaga dengan cekap sambil mengekalkan suhu bilik yang stabil.

    Sejak itu, penyaman udara penyongsang menghadkan kehilangan haba, menyebabkan penggunaan tenaga sambil mengekalkan suhu bilik yang stabil, perbezaannya tidak melebihi 0.5 darjah C, mewujudkan ruang terbuka yang selesa untuk pengguna.

    Di samping itu, suhu bilik selalu dijaga pada tahap yang stabil, perbezaan suhu biasanya tidak melebihi 0.5 darjah C (berbanding 1.2 darjah pada mesin bukan penyongsang), yang membantu pengguna selalu merasa selesa.


  4. Beberapa catatan semasa menggunakan penyaman udara penyongsang untuk menjimatkan elektrik dengan berkesan

  • Jangan mematikan penyaman udara sebaik sahaja suhu bilik mencapai tahap yang diperlukan, kerana penyongsang dapat mempertahankan dirinya pada tahap daya rendah untuk mengekalkan suhu yang stabil dengan penggunaan daya yang lebih sedikit.

  • Gunakan Aircond dengan kapasiti yang tidak sesuai dengan ukuran bilik. Perhatikan bahawaAC 1HP mestilah untuk bilik di bawah 15m2 , mesin 1.5HP15m2 untuk bilik - 20m2 , ... untuk mengoptimumkan kapasiti penyejukan terbaik.


  • Jangan buka pintu ketika sejuk. Sekiranya anda melakukan ini, walaupun ia adalah penyaman udara penyongsang, anda harus berputus asa, tutup pintu supaya suhu dapat menyejuk lebih cepat dan menjimatkan tenaga.

  • Jangan hidupkan penghawa dingin pada suhu terendah . Anda juga harus tahu bahawa mesin memerlukan masa untuk menyejukkan ruangan, jadi walaupun anda menghidupkan 16 darjah, mesin tidak akan dapat menyejuk dengan segera, jika tidak, ia akan menggunakan lebih banyak elektrik.

Di atas adalah artikel yang menerangkan mengapa Aircond penyongsang lebih cekap tenaga daripada Aircond biasa, semoga dengan pengetahuan di atas anda akan memahami lebih banyak mengenai ciri unggul model penyongsang!


Catat Ulasan for "Mengapa Penyongsang Aircond Menjimatkan Lebih Banyak Elektrik Daripada Biasa"