Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Bagaimana Menambah Minyak Pemampat Aircond Kereta?

Bagaimana Menambah Minyak Kompresor Aircond Kereta?


Bagaimana cara isi minyak compressor aircond kereta?. Pemampat aircond bukan lagi komponen asing di telinga kita. Kita sering mendengar namanya kerana pemampat adalah bahagian penting dalam Aircond kereta. Compressor berfungsi untuk mengepam dan menghisap bahan pendingin, ia juga dapat memberikan peredaran ke gas aircond , kemudian diteruskan ke bahagian aircond kereta.

Pemampat boleh dikatakan sebagai komponen mutifungsi yang bermaksud dapat digunakan dalam tekanan tinggi atau tekanan rendah. Apabila enjin berada dalam tekanan tinggi, pemampat berfungsi untuk menekan gas aircond . Semasa berada pada tekanan rendah, pemampat akan menyedut gas aircond . Jadi tidak ada lagi nama untuk peredaran udara panas ketika berada di kabin.

baca: Ini minyak compressor aircond kereta yang asli

Fungsi Minyak Pemampat Dalam Aircond Kereta

Sebenarnya, pemampat bukan komponen yang berfungsi sendiri. Ini bermaksud bahawa prestasi pemampat ditentukan oleh komponen lain. Salah satunya ialah minyak. Minyak dalam pemampat Aircond berfungsi sebagai pelincir untuk pemampat Aircond sehingga bahagian pemampat jauh dari nama kerosakan. Selain itu, minyak pemampat juga berfungsi untuk mengurangkan kebisingan yang kuat ketika kereta dikendalikan. Sekiranya anda mendapat bunyi pelik semasa kereta dikendalikan, itu adalah petanda bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada pemampat.

Terdapat dua perkara yang menyebabkan bunyi pelik keluar dari pemampat, pemampat Aircond yang kehabisan minyak dan pemampat yang mengalami kebocoran. Apabila minyak pemampat habis, geseran kuat berlaku antara komponen kecil di dalam pemampat. Prestasi pemampat juga semakin teruk kerana tidak ada "makanan" untuk peremajaan. Pemampat juga bocor. Bayangkan saja semasa anda menuangkan minyak pada pemampat yang bocor, secara automatik tidak ada minyak yang tersisa di bahagian pemampat.
Bagaimana Menambah Minyak Pemampat Aircond Kereta?


Bagaimana cara menukar minyak pemampat aircond kereta?

Mengganti dan menambahkan minyak ke pemampat Aircond kereta adalah dua tugas yang berbeza. Menukar minyak bermaksud menukar minyak pemampat lama ke minyak pemampat baru. Walaupun menambah minyak bermaksud mengisi semula dalam jumlah tertentu.

Proses menukar minyak pemampat boleh dikatakan agak rumit. Anda tidak boleh melakukannya sendiri, terutamanya jika anda orang awam, bukan salah seorang dari mereka yang merupakan juruteknik kereta. Oleh itu, bawa kereta anda ke garaj terdekat untuk proses pembaikan yang lebih pantas.

Mengenai cara menukar minyak pemampat Aircond kereta, yang pasti anda dapati di bengkel, termasuk:

Pertama sekali, gas aircond Aircond dikosongkan terlebih dahulu. Untuk mengosongkannya, juruteknik akan mengangkat gas aircond , kemudian memindahkannya ke tempat yang selamat
Buka bahagian pemampat aircond kereta, kemudian kosongkan bahagian pemampat aircond. Anda melakukan ini dengan membalikkan atau memutar minyak pemampat sehingga semua minyak tumpah di lantai. Kaedah ini hanya dapat dilakukan apabila dos minyak dalam pemampat adalah 100 cc.

Juruteknik mengambil minyak baru yang sesuai dengan jenama dan jenis kereta anda
Pengisian minyak melalui saluran tekanan terendah di pemampat
Proses menukar minyak pemampat agak mudah, bukan? Memang, tetapi anda masih harus memberikannya kepada seseorang yang lebih profesional. Mengapa Kerana alat pembongkaran minyak pemampat yang dimiliki oleh bengkel jauh lebih lengkap daripada alat yang anda miliki.

Sebelum mengganti pemampat Aircond kereta, ada beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan agar pemampat Aircond yang diganti benar-benar asli dan bukan barang palsu. Bagi perkara-perkara, antara lain:

Perhatikan ketersediaan pemampat Aircond di pasaran. Terdapat dua jenis pemampat yang paling diminati oleh pemilik kereta, iaitu jenama Denso dan Sanden
Pastikan pemampat Aircond kereta sesuai dengan jenis kereta anda. Sekiranya saiz pemampat tidak sesuai dengan jenis kereta anda, sudah pasti pemampat tidak dapat dipasang dan tidak berfungsi dengan baik.

Perhatikan jaminan pemampat Aircond kereta. Oleh itu, apabila pemampat menghadapi masalah setelah 2 minggu penggunaan, anda boleh menghubungi pejabat dan memberitahu kerosakan ini. Oleh itu, anda mendapat pemampat Aircond kereta baru lagi
Menjamin keaslian pemampat kerana banyak orang tidak bertanggungjawab yang ingin mencari keuntungan dari kejahilan pengguna

Bagaimana Menambah Minyak Kompresor Aircond Kereta?

Nah, penambahan minyak pemampat Aircond sebenarnya dapat dilakukan apabila gas aircond berjaya dikosongkan dari tempatnya. Kita tidak boleh menambahkan minyak pemampat secara sembarangan. Langkah pengisian minyak yang salah akan memberi kesan pada hayat pemampat itu sendiri.

Langkah-langkah tepat yang akan anda dapati apabila juruteknik menambahkan minyak pemampat termasuk:...

1. Melalui Lubang Masuk
Pertama, juruteknik memastikan bahawa minyak pemampat lama telah dibazirkan sepenuhnya. Sekiranya tidak, juruteknik akan menunggu sehingga proses pembuangan selesai
Masukkan minyak melalui lubang masuk atau saluran tekanan rendah pada pemampat. Jumlah pengisian minyak baru biasanya bergantung pada ukuran pemampat. Sekiranya pemampat aircond kecil, tambah minyak 150 cc. Sekiranya saiz pemampat lebih besar, dos mestilah jauh lebih besar

2. Melalui Manifold Gauge
Pertama sekali, juruteknik akan memastikan bahawa proses vakum pada tolok tolok selesai
Selepas itu, tutup keran manifold tolok. Kemudian, buka hos manifold tolok untuk memasuki minyak pemampat. Isi secukupnya mengikut ukuran pemampat aircond kereta
Tutup selang yang dibuka semula. Tutup selang dengan erat untuk mengelakkan masuknya habuk dan kotoran dari luar

3. Menggunakan Alat Pemulihan
Pertama sekali, juruteknik memastikan minyak pemampat lama telah dibazirkan sepenuhnya
Seterusnya, ambil alat pemulihan atau alat aircond R3
Masukkan minyak pada tiub pemampat. Alat pemulihan akan menyedut minyak secara automatik untuk memasuki pemampat. Oleh itu, anda boleh melakukan aktiviti lain sementara menunggu minyak pemampat mengisi jumlah yang diperlukan. Untuk mengelakkan pengisian yang berlebihan, anda boleh menyesuaikan jumlah minyak yang ingin dimasukkan ke dalam tiub pemampat

Cek kerosakan pemampat aircond kereta kebelakangan ini sangat biasa. Ramai pengguna mengadu mengenai jangka hayat pemampat aircond kereta mereka. Lebih buruk lagi, ada pengguna yang mengganti pemampat hingga 2 kali dalam 1 tahun. Apabila diteliti semula, apakah pemampat aircond kereta tahan lama bergantung atau tidak pada penjagaan yang kita lakukan. Sekiranya kita menjaganya dengan betul, pemampat boleh tahan lama dan tahan lama secara automatik.

Persoalannya, "bagaimana anda menjaga pemampat aircond kereta?" Caranya cukup mudah! Anda hanya perlu membersihkan bahagian pemampat secara berkala, contohnya dua minggu sekali. Pembersihan secara berkala juga akan mempengaruhi kualiti minyak pada kompresor ac. Di mana kebersihan minyak dalam pemampat akan sentiasa dijaga. Sehingga tarikan aircond kereta berjalan lancar, kerosakan jarang dijumpai.

Sekiranya anda memerlukan bantuan dan nasihat mengenai bahagian-bahagian aircond kereta, sama ada cara menjaga penghawa dingin, cara membaiki, hingga harga komponen aircond kereta itu sendiri, kami menghulurkan bantuan untuk menyelesaikan semua aduan anda mengenai aircond kereta.

Semoga bermanfaat.



Catat Ulasan for "Bagaimana Menambah Minyak Pemampat Aircond Kereta?"