Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Pasang Aircond Rumah

Cara Pasang Aircond Rumah


Selamat datang kepada anda yang mempunyai masa untuk berhenti dengan hanya ingin tahu atau ingin mempraktikkan cara memasang Aircond.
Tahniah juga bagi anda yang telah masuk ke tempat yang betul. Di sini saya akan menerangkan bagaimana langkah demi langkah.

Saya akan memberi anda satu contoh pemasangan Aircond 1/2 pk, 3/4 pk dan 1 pk.Jadi saya memberikan contoh sedemikian, kerana peralatan yang sama digunakan ialah tiga kabel kandungan 3x 1.5 mm, saiz paip Aircond 1/4 + 3/8.
 jika Aircond anda akan memasang saiz 1.5 pk dan 2 pk peralatan yang anda gunakan berbeza lagi iaitu saiz kabel 3 × 2.5 mm, saiz paip Aircond 1/4 + 1/2.
terdapat beberapa perkara yang anda perlukan untuk menyediakan peralatan dan peralatan seperti berikut:
Cara Pasang Aircond Rumah

baca juga: Disini Harga Aircond Secondhand Murah

 a.) Bekalan
      1. pita bebek atau terkena
      2. keluar pintu / blower braket
      3. penebat hitam
      4. paip aircond
      5. kabel
      6. 4 set baut dan 4 set dinabol
      7. viser 5 keping dan skru bolt 5 keping
      8. kabel pengapit nombor 8

b.) Peralatan
     1. tang tang
     2. keluar pintu / blower braket
     3. 2 keping sepana
     4. pemutar skru + -
     5. tukul
     6. tatah
     7. pasang 12-13
     8. L kekunci kecil
     9. alat paip / pembesaran hujung paip Aircond
   10. Pemotong paip Aircond
   11. titik gerudi 6 dan 10
   12. gerudi bit diameter 5 cm
   13. gerudi elektrik konkrit
   14 meter
   15. waterpad pendek bermaghnet
   16. Air terjun yang panjang
   17. balpoin
   18. tangga lipat

Itulah peralatan dan peralatan yang perlu anda buat sebelum dipasang Aircond supaya semasa pemasangan anda tidak keluar untuk mencari peralatan dan peralatan yang belum disediakan.
selepas peralatan dan peralatan sudah siap, mari kita hanya mengumpul segala-galanya termasuk Aircond dia. sebelum kita memulakan pemasangan, itulah baik kita berdoa terlebih dahulu dalam kelancaran yang diberikan. Amen

kita baru mulakan,
Langkah pertama:
buka bekas dalaman dan kami keluarkan indor dari bekas dan letakkan kedudukan dalaman dengan kedudukan terdedah.

Langkah kedua:
ukurlah dengan meter dengan cara meletakkan hujung meter dari pangkal paip dalaman ke pinggir bracket.setelah di ukur lalu di ingat berapa jaraknya dan lepas bracket indoor

Langkah ketiga:
selepas kurungan tertutup dikeluarkan dan kemudian kembali lagi, buka penutup tertutup dan buka semula penutup pada dalaman.buka yang betul dengan pemutar skru ia akan kelihatan seperti ini



 Di sinilah kedudukan pendawaian dan kabel dipasang, yang perlu diingat apabila pendawaian adalah kedudukan kabel + dan kabel -
Aircond ini adalah jenis Aircond yang hanya memasang kabel ke arah luar.
kerana kabel yang dibuat ke elektrik telah dipasang dari kilang.

ini adalah di mana kabel tidak dipasang kabel ke induk.simak dengan baik, kerana untuk pemula akan sedikit keliru dengan kedudukan ini



penerangan selanjutnya:
N: letakkan kabel ke arah elektrik negatif
1: letakkan kabel ke elektrik positif
N: letakkan kabel negatif ke pintu keluar
L: letakkan kabel positif ke pintu keluar


Selepas kabel dipasang dan kemudian masuk ke dalamnya semula, kami mengarahkan paip tertutup, paip ekzos membawa dan kabel ke pintu keluar. dari pangkalan yang disidang dengan pita itik sepanjang kira-kira satu span sahaja fungsinya supaya ia dapat masuk pada lubang dinding yang ada di bobok kemudian.

ini adalah contoh gambar

baca juga: Harga Penghawa Dingin Mitsubishi Terkini
  
Langkah 4:
seterusnya meletakkan kurungan tertutup.
caranya bracket di tempelkan pada dinding dan di luruskan menggunakan waterpas yang kecil bermaghnet supaya tidak jatuh.setelah lurus lalu kasih tanda menggunakan balpoin pada lubang kurungan di setiap sudut kurungan dan di tengahnya juga, bermakna ada 5 tanda.

manakala kami mengeluarkan kurungan dan tanda dibor dengan kedalaman 3.5 cm menggunakan nombor bor 6.
selepas gerudi dan kemudian masukkan pengalih ke lubang gerudi dan gunakan pendakap ke lubang gerek. pasangkan bolt skru supaya kurungan itu dipasang dengan tegas.

kenapa saya memilih untuk menggunakan viser, tetapi menggunakan kuku sahaja boleh.
jadi di sini, jika anda menggunakan paku jika dinding keras maka paku tidak kuat dan akan bengkok dan jika dindingnya segar maka pendakap tidak boleh dipasang dengan kuat.

OK gaes, setelah bracket dipasang kita lihat tadi jarak dari pinggir bracket ke pangkal pipa.misal panjangnya 7cm maka ukur lagi dari pinggir kanan bracket sepanjang 7cm mengarah ke kanan.lalu hujungnya di beri tanda lagi dengan balpoin pada bahagian penjuru bawah sebelah kanan bracket.setelah ia hanya terletak bobok menggunakan gerudi bobok sehingga dinding melalui / berlubang.

Berikut adalah contoh gambar bobokan
                                  

Selepas selesai mari kita pasang dalaman, mari kita merujuk kepada pemasangan dalaman.

Langkah 5.
mengambil dalaman dan terpakai kepada pendakap yang telah berpasangan. Cara meletakkan kedudukan tangga di bawah pendakap, kemudian masuk ke pintunya melekat pada bracket.adapun cara mudah iaitu kabel ke luar dalam masukan pada lubang terlebih dahulu. Selepas memasuki paip hidup dimasukin sehingga dipasang sepenuhnya dengan pertemuan.

Ok berjaya
masih terdapat beberapa langkah lagi gaa, terus roh.agak mengalirkan banyak tenaga sememangnya.
ini adalah hasilnya



Langkah 6.
Potong paip Aircond selagi diperlukan. Panjang paip standard biasanya 2m dan max 7m. jika paip lebih daripada 7m, gas Aircond akan berkurangan dan penyelesaiannya adalah melalui refill gas Aircond.

selepas paip dipotong dan kemudian kemasukkan nepel atau semacam bolt bagi mereka yang tidak tahu nepel. Terbang satu demi satu paip. terdapat juga contoh bagaimana untuk menarik paip plamp


Dan inilah hasilnya



maksud pliring adalah untuk memperluaskan hujung paip supaya ia boleh digunakan untuk sambungan.
pada tahap ini mesti berhati-hati kerana jika penggerudian tidak tengah atau terlalu luas maka akhirnya akan pecah.

jumlah hujung dalam plenge bermakna ada 4. agak banyak juga.
selepas semua hujungnya berada dalam pendaratan, mari kita pergi ke peringkat seterusnya adalah untuk memasang pendakap pintu.

Langkah 7.
Bagaimana untuk memasang kurungan unit luaran. Namanya juga luar bermakna pendakap mesti dipasang di luar bilik. mengapa perlu di luar, kerana luaran / blower adalah mesin yang berfungsi untuk penyejukan. setiap mesin kerja mestilah panas dan ia bagus untuk diletakkan di luar.

pertama meletakkan tangga tepat di bawah tempat untuk berpasangan pendakap, selepas itu kita mengukur berapa lama pemegang lubang di antara kedua-dua baut.misalnya 47cm panjang.

hanya ambil air terjun yang panjang dan kemudian tampal di permukaan dinding secara mendatar. ukur sepanjang 47cm dan letakkan tanda dengan balpoin.
setelah itu bracket kita terapkan di lubang bahagian atas pada tanda tadi dan lubang bahagian bawah tandakan juga dengan balpoin lalu yang satunya lagi demikian.berarti ada 4 tanda untuk pemasangan bracket.

tanda itu kemudian digerudi menggunakan gerudi nombor 10. selepas gerudi empat itu adalah "dinabol kedalaman yang panjang, maka dinabol dapat masuk.
selepas dinabol dalam input pada gerudi dan kemudian ketatkannya sehingga ia dipasang dengan tegas. OK sudah dipasang.
langkah seterusnya adalah memasang paip Aircond.

Langkah 8.
Cara memasang paip Aircond. Ambil paip yang telah di plag, hubungkan hujung paip pada sambungan paip tertutup dan ketatkan nepel menggunakan kunci pasangkan, gunakan kekunci kedua-duanya kerana memegang dan lain-lain untuk mengetatkan, jadi yang lain. perlu diingat apabila nepel mengetatkan agar tidak terlalu ketat atau tidak ketat boleh menyebabkan kebocoran gas Aircond.

apabila sudah dipasang lalu arahkan hujung paip ke sebelah kanan bracket caranya apabila paip terlalu panjang maka paip di bentuk melingkar.bagian ini harus sangat hati-hati kerana paip tidak boleh bengkok dengan tajam kerana apabila paip sampai terlalu bengkok boleh menyebabkan gas Aircond tidak boleh mengalir di dalam paip, alias bumpet.solusinya paip perlu diganti lagi dan kembali ke tahap pliring.
selepas itu tampal kabel itu kemudian dibungkus dengan terkikis ke hujung paip dan hasilnya akan seperti ini:


mantap sudah dipasang, melancarkan lagi ke peringkat seterusnya yang dipasang blower, memasang pipa dan memasang kabel blower.

Langkah 9
 Pasang pintu dan pasang pintu keluar.
bagaimana untuk mengangkat blowernya terlebih dahulu, gunakan bahu sebagai penampan beban untuk merasa lebih ringan kemudian memanjat tangga memakai braket.

yang tidak digunakan untuk itu akan merasakan kesakitan ketika meletakkan blower ke pendakap. dipasang lubang bolt antara pendakap dan blower supaya bolt boleh dipasang pada setiap sudut blower dan mengetatkan.

kemudian letakkan ujung paip pada sambungan ke kanan blower dengan sedikit melenturkan paip dan titik ke sambungan dan ketatkan nepel serta yang lain. bagaimana untuk mengetatkan ia sama seperti sebelum ini. jangan terlalu ketat atau kurang ketat, jika paip yang terlalu ketat akan pecah dan akan mengalami kebocoran. jika ia pecah melakukan peringkat plop lebih awal.

kemudian pasangkan kabel untuk blower, bagaimana untuk membuka penutup pada blower yang betul menggunakan pemutar skru tambah. pemasangan adalah sama seperti ketika memasang kabel di dalam ruangan. biasanya berwarna coklat untuk kabel positif, biru untuk kabel negatif dan kuning untuk kabel tanah.
terdapat juga contoh-contoh keuntungan gambar, lihat yuk.

selepas kabel dipasang dan kemudian ditutup lagi.
kini hanya buka freon. bagaimana untuk membuka topi keselamatan ke nepel yang betul. Terdapat 3 topi keselamatan, keluarkan semua dengan sepana. kemudian ambil kunci L, cari kunci yang betul dan masukkan kekunci pada garis paip kecil dan belok ke alias kiri yang dilonggarkan selama 3 saat dan kemudian tutup lagi.

kemudian tekan puting pada garis paip besar sehingga tekanannya benar-benar kecil. cara ini untuk mengeluarkan udara dalam paip supaya kandungannya digantikan dengan freon.

melonggarkan lagi sehingga penuh, sehingga terperangkap sehingga gas Aircond semua mengalir dalam pipa kecil dan tahan terbuka pipa lain adalah pipa besar. sehingga ia juga habis.
penutup keselamatan telah dialih keluar dan kemudian dipasang semula seperti dahulu.
terdapat juga gambar ketika membuka gas Aircond




Langkah 10
pasangkan kord kuasa jika sudah memasang soket itu kemudian pasangkan jek. apabila memasang jek kabel, warna kabel adalah percuma kecuali warna kuning kekal dalam kedudukan tanah.

selepas dipasang dan kemudian pasangkannya menjadi saluran kuasa dengan membaca doa agar Aircond berjalan lancar dan berfungsi dengan lancar.
jika ia berbunyi "bip" maka Aircond sedang aktif. hanya simpan kord kuasa di penjepit untuk menjadikannya lebih kemas.

program jauh dahulu. iaitu butang mod dalam kedudukan sejuk, suhu di kedudukan terendah, kipas di kedudukan yang cepat. tunggu kira-kira 5 saat, apabila keluar bekerja dan hawa diruangan akan menjadi sejuk. kerja pemasangan Aircond.
Tahniah dan kejayaan.