Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Servis Aircond Rumah Sendiri

Cara Servis Aircond Rumah


Bagaimana untuk memperbaiki penghawa dingin tidak sejuk atau sejuk di rumah anda? tutorial saya kali ini khusus untuk servis Aircond jenama berjenama, kerana Aircond tajam model lebih mudah untuk membukanya jika dibandingkan dengan jenama lain (tidak memerlukan kemahiran khas) daripada berani untuk cuba pasti boleh. dan masalahnya tidak sejuk kerana kotor di dalam bangunan.

baca: Begini Cara Nak Servis Aircond Rumah

Apakah sebab-sebab Aircond tidak sejuk? terdapat banyak punca seperti kerana DIRT. boleh menjadi dalaman atau luaran.
Cara Servis Aircond Rumah

1. pastikan Aircond jauh berada dalam tetapan yang betul. contohnya dalam mod COOL set tetapi anda memilih suhu 30 drajat tentu Aircond tidak boleh sejuk, atau mod punch salah FAN tentu Aircond juga tidak boleh sejuk. yang betul ialah memilih mod mod COOL (simbol di jauh seperti matahari) dan meletakkannya pada suhu di bawah 25 darjah (bergantung kepada suhu luar bilik dan keperluan anda) yang kecil akan menjadi lebih sejuk.

2. selepas itu menghidupkan penghawa dingin dan merasakan angin ribut! jika Aircond itu kotor, hembusanya perlahan-lahan dan suaranya juga tidak boleh lancar ada suara seperti mbrebet gtu.
anda boleh melihat tutorial mengenai video bagaimana untuk membersihkannya.

3. selepas Aircond aktif dengan jam anda cuba melihat pembuanagn air yang berada di belakang dinding di dalamnya! jika terdapat air keluar dan lancar bermakna freon gas dalam Aircond anda kemungkinan besar masih normal (untuk mengetahui tentu saja mesti menggunakan alat pengukur manifold)

4. pemeriksaan seterusnya adalah di pintu keluar, angin yang keluar mesti panas dan hembusanya juga cepat, semakin tinggi Aircond pk akan lebih tinggi juga meniup anginya.
apabila keluar pintu kotor lalu meniup anginya tidak ketat. ini akan menyebabkan pemampat berfungsi untuk mati kerana beban terlalu panas.
cuba membersihkannya dengan menyembur air pada pemeluwap (grid kekisi grid grid)
dan tidak disembur pada penutup badan.

5. selepas semburan, anda perlu merasakan perbezaan angin dari sebelumnya dalam semburan. jika tidak ada perbezaan, ini bermakna terdapat kerosakan pada bahagian pemuat kipas, biasanya nilai minus mikro menurun sehingga menyebabkan kipas putaran (rpm) menurun.
anda boleh menggantikannya dengan membuka penutup dan objek itu adalah kotak hitam kecil dengan menulis 1.5 mf.

6. tetapi jika pelupusan air tidak keluar sama sekali boleh kerana:

terdapat kebocoran freon boleh di sambungan atau unitnya sendiri
ratakan kapasitor pemampat yang menyebabkan pemampat tidak berputar
atau kompresor yang rosak, dalam gegelung atau mekaniknya
modul tertutup tidak memberikan arahan supaya pintu tidak dihidupkan

baca: Ternyata Begini Cara Service Aircond Rumah yang Betul

untuk mata 6 yang memerlukan kepakaran khas dan peralatan yang mencukupi, saya akan mengupasnya dalam artikel seterusnya.