Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Nak Servis Aircond Rumah

Cara Nak Servis Aircond Rumah


Langkah-langkah utama:
Matikan Aircond dan cabut palam kord dari sumber kuasa
Keluarkan penapis Aircond mengikut arahan pengilang, keluarkan debu, kemudian basuh
Gunakan semburan udara bersih untuk membersihkan komponen penyejat
Penghawa dingin atau penyaman udara menjejaskan kualiti udara dalaman dan penggunaan elektrik rumah tangga.

Jika Aircond tidak rutin dibersihkan, debu, kutu, cendawan, dan bakteria terkumpul di bilah-bilah pengudaraan, gegelung, dan penapisnya sehingga bercampur dengan udara sejuk yang dialiran ke bilik. Dirt-kotoran juga menjadikan beban kerja Aircond lebih berat supaya ia tidak berfungsi secara optimum dan meningkatkan kuasa elektrik yang digunakannya.
Cara Nak Servis Aircond Rumah

Simak tips membersihkan udara yang sederhana dan aman di bawah ini demi menjaga kualiti udara yang dihirup para penghuni rumah, memanjangkan usia Aircond, dan mencegah pembengkakan bil elektrik.

baca: Cara Servis Aircond Rumah Sendiri

bagaimana untuk membersihkan rumah
Cara membasuh Aircond pemisah dengan pembersih Aircond
Selain tumpukan debu yang kelihatan kasatmata dan bau apek yang keluar dari udara, suara berisiknya juga menunjukkan bahawa Aircond anda sudah waktunya dibersihkan. Walau bagaimanapun, penghawa dingin yang terus beroperasi seperti biasa dan tidak menunjukkan tanda tidak selalu bersih. Sebaiknya, penyaman udara perlu dibersihkan sebulan sekali.




Inilah caranya untuk membersihkan Aircond split untuk unit di dalam rumah:


Sebelum servis aircond, Matikan Aircond dan cabut palam kord dari sumber kuasa.
Gunakan penulen udara seperti pembersih vakum, debu, atau kain kering untuk mengeluarkan habuk pada bilah pengudaraan dan permukaan luar.
Baca manual Aircond anda untuk mengetahui bagaimana untuk membuang dan membersihkan penapis Aircond.

Hilangkan debu pada penapis dengan pembersih vakum atau berus bersih.
Bilas penapis Aircond di bawah aliran air. Sekiranya ia sangat kotor, basuh dengan sabun cuci piring seperti cahaya matahari, kemudian bilas sehingga kotorannya teliti.

Keringkan penapis di bawah naungan tanpa mengeringkannya di bawah matahari yang panas.
Selain penapis, unit Aircond dalaman juga mengandungi penyejat dan gulungan kipas. Di pasaran terdapat produk pembersih penghawa dingin dalam bentuk semburan untuk membersihkan gegelung penyejat yang tidak dapat dikeluarkan dari unit Aircond. Oleh itu, anda perlu memasang dinding dan lantai untuk mengelakkan tumpahan. Ikut peraturan untuk menggunakan produk!

Selain rutin membersihkan penghawa dingin dari habuk sekali sebulan, anda juga perlu menjaga ia secara profesional setiap tahun. Cara membersihkan penghawa dingin di atas tidak termasuk unit Aircond yang berada di luar rumah, apalagi sampai ke mesin. Perkhidmatan pembersihan penghawa dingin profesional akan membuka unit penyaman udara di luar rumah untuk membersihkan kompresor, gegelung kondenser dan saluran.

alat pembersih Aircond
Bagaimana untuk menjaga penyaman udara di rumah
Langkah-langkah penyelenggaraan berikut boleh mengekalkan ketahanan penghawa dingin rumah anda:

Gantikan penapis Aircond setiap 3 bulan. Jika salah seorang penghuni mempunyai alergi, penggantian penapis Aircond perlu lebih kerap.

Matikan penghawa dingin sebelum rumah ditinggalkan dan mulakan semula apabila penghuni tiba di rumah atau apabila diperlukan.
Ketika menyalakan Aircond, menetapkan suhu langsung ke yang paling rendah tidak digalakkan kerana hal tersebut tidak akan membuat bilik lebih cepat sejuk, tetapi hanya membuat Aircond bekerja lebih berat.

baca: Harga Service Aircond

Semak kedua-dua saluran yang menghubungkan unit dalaman dan luaran untuk memastikan tiada kebocoran berlaku. Kebocoran dalam saluran logam dapat diatasi dengan menyegel lubang-lubang dengan penebat khas dari paip Aircond. Tetapi anda harus segera menggantikan salur plastik bocor.
Kumpulkan air pekat yang menitis dekat unit luar untuk menyiram tumbuhan.