Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Service Aircond Rumah

Cara Service Aircond Rumah


Aircond (Penghawa dingin) harus sentiasa dirawat dan dibersihkan. Jika kita mempunyai masa lapang seperti hari cuti atau hari Sabtu 3 bulan sekali tidak ada mudarat yang kita gunakan untuk membersihkan penghawa dingin itu sendiri, cara saya memberikan ini tidak sukar dan tidak memakai peralatan khas atau hanya dengan alat kita sendiri di rumah. Apa yang anda perlu sediakan sebelum membersihkan habuk yang dilekatkan pada Aircond Kolam Renang atau Dalaman ialah:
Cara Service Aircond Rumah

1. Berus saiz sederhana, berus gigi yang tidak digunakan.


2.Obeng + (tambah), - (Min)
3. Hos air (jika ada), baldi, baldi, detergen pakaian.
4. pita (untuk menutup suis elektrik terbuka)
Sebelum membersihkan Dalaman dan Luaran matikan semua sumber kuasa yang bersambung dengan Aircond, untuk yang pertama kita bersih ialah:

baca: Compressor Aircond Rosak?? Begini Penyelesaianya
A.-Unit Luarannya dengan langkah-langkah berikut:

1.Pakai berus untuk membersihkan debu atau kotoran yang melekat di kisi-kisi pendingin (yang berbentuk seperti radiator kereta), pakailah berus gigi untuk membersihkan di tempat yang sempit dan berus tidak menjangkau kawasan itu, membersihkan untuk peringkat awal ini kita tidak perlu air dan deterjen, langkah ini tidak diperlukan untuk membersihkan dari dalam, kerana debu yang melekat di luarnya dan bersih dari dalam dalam langkah seterusnya yang memerlukan detergen dan air.

2.Apabila bersih dari habuk debu kita teruskan langkah seterusnya, iaitu:

-2.a.Sepukkan baldi plastik (bak plastik) dan deterjen, isi dengan air dan tuangkan bahan pencuci yang mencukupi (orang dewasa separuh tangan).

-2.b.Buka penutup luar yang diperbuat daripada plastik yang disambungkan oleh 2 bolt (bergantung kepada jenama Aircond). Ambil sudu itu, dan isi air dari bak dengan ¼ air hanya beberapa kali, kemudian:

-2.c.Sammer ke grid Aircond dari bahagian depan, anda tidak perlu melepaskan peminat (fan), jika ia dianggap mengganggu tetapi jangan lupa untuk terlepas atau bolt slip, kerana ia akan mengurangkan prestasi Aircond. Siramlah dengan cara mengayunkan tangan anda agak kuat (pengganti dari mesin penyembur yang di pakai oleh Perkhidmatan pembersihan Aircond), siramlah dari sela sela fan, siramlah kearah depan dan ke arah kiri, jangan menyiram kearah terlalu kanan, kerana box yang di lindungi oleh plat seng itu adalah enjin pemampat (jika dalam kipas bernama Dinamo)



-2.d. Ulangi cara 2.c. sampai benar-benar air yang menitis ke bawah itu bening dan tidak bercampur dengan najis seperti menyiram pertama. (kurang lebih 3 (tiga) ember ukuran sedang) untuk menyiram terakhir jangan memakai detergen fungsinya untuk membilas agar detergen itu hilang dan tidak menimbulkan karat

-2.e.Apabila pasangan bersih kisi plastik yang melindungi kipas (Kipas) biarkan berdiri sehingga kering sepenuhnya selama kira-kira 2 jam.


B. Unit Dalamannya dengan langkah-langkah berikut:

1.Buka penutup Aircond yang disambungkan dengan 2 skru dengan pemutar skru + (tambah) sebelum membuka penutup baut pertama bolt dengan prying with a screwdriver - (min)

2.After itu tarik perlahan-lahan biasanya ada kunci tanpa baut yang membawa tudung.

3. Apabila tudung dibuka, keluarkan kabel / soket yang menghubungkan arah Swing / angin,
kemudian tarik Swing maju perlahan, apabila swingnya terbuka kita mulai membersihkan Aircond dengan cara yang sama seperti membersihkan Outdoor seperti berikut:


1..Bersihkan debu yang melekat di kisi kisi pendingin tersebut dengan berus apabila susah dicapai dengan berus pakailah dengan berus gigi tanpa memakai air terutama Roller Fan (kipas berbentuk bulat yg diperbuat dari plastik yang menghasilkan angin) untuk membersihkan ini perlu alat tambahan berupa Cutter / pisau kecil untuk mengeluarkan habuk melekit pada penggelek kipas.

Sebelum membersihkan Indoor dengan menggunakan air dan deterjen mula mengeluarkan suis yang menyambungkan sumber kuasa biasanya dimasukkan ke dalam elektrik dengan 3 kaki, tutup suis dengan pita saluran atau sebagainya, untuk mengelakkan percikan air ke dalam lubang.

3. Tutup mesin MCB / kawalan panel / pengawal menggunakan plastik atau sebagainya untuk lebih selamat dari air percikan yang terletak di sebelah kanan gril penyejukan, kerana alat yang semua proses penyejukan, kawalan jauh dan lain-lain di tempat.

4. Mula dengan menyiram seperti langkah membersihkan OUTDOOR di atas.

5.Jika bersih, ganti Swing Fan penutup baru pertama di luar (tutup Aircond).

6. Tunggu 2 jam atau lebih untuk menyalahkan penghawa dingin, semakin lama lebih baik, untuk pertama kali menukar kedudukan jauh ke kedudukan FAN tidak untuk COOL, DRY atau AUTO kedudukan. Ini bertujuan untuk mengeluarkan air yang tetap di dalamnya, 10 minit kemudian sehingga selera anda.

Jadi bagaimana untuk membersihkan diri rumah Aircond mungkin berguna untuk perkhidmatan tetap memastikan juruteknik kami.