Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Harga Compressor Aircond Rumah Murah







Harga Compressor Aircond Rumah Murah

 Salah satu penyebab aircond rumah tidak sejuk adalah kerana kerosakan pada compressor aircond. Ini kerana bebannya terlalu tinggi untuk aircond. Mungkin juga kerana pemasangan aircond dari awal tidak betul. tetapi ada perkara lain yang perlu diberi perhatian. Inilah perkara yang boleh menyebabkan pemampat aircond cepat rosak.

baca juga: 
jenama aircond terbaik dan jimat elektrik

masalah compressor aircond rumah

Harga Compressor Aircond Rumah Murah



1. Voltan Elektrik Tidak Sesuai

Aircond mempunyai voltan elektrik sekitar 220/230 volt seperti yang tertera pada papan nama atau buku panduan. Sekiranya voltan elektrik terlalu kecil atau terlalu besar tentu akan menyebabkan kerosakan pada gegelung motor pemampat.

2. Tekanan Lebihan (Psi)

Aircond split mempunyai tekanan standard di bawah 3 fasa iaitu 80 Psi. Sekiranya terdapat tekanan berlebihan dari kapasiti yang seharusnya menyebabkan kompresor tidak dapat mengepam dan akibatnya gegelung yang buruk akan secara automatik membakar pemampat Aircond yang rosak.

3. Kekurangan Minyak Pemampat

Minyak pemampat berfungsi sebagai pelincir omboh dan jika minyak kurang atau habis kerana kebocoran freon di sistem paip atau di kondensor atau penyejat, gegelung akan menyebabkan panas yang berlebihan hingga terbakar. Pada masa pengisian minyak juga mesti dipertimbangkan mengikut standard minyak yang ditetapkan oleh kilang.

4. Peredaran gas aircond terhambat

Peredaran freon yang terhambat biasanya berlaku kerana lenturan paip atau kotoran di dalam paip, kadang-kadang minyak yang naik ke sistem peredaran boleh menyebabkan freon terhambat.

5. Faktor Umur Pemampat

Sekiranya pemampat usang, ia pasti akan berkarat. Kemunculan karat tentu akan membuatkan pemampat bocor atau haus pada setiap komponen sehingga pemampat tidak berfungsi dengan optimum.

Lalu berapa kos untuk mengganti pemampat aircond di rumah ?. Di sini saya berikan Harga Compressor Aircond Rumah.
1. Harga pemampataircond 1/2 PK: RM 262
2. Harga pemampat aircond 3/4 PK: RM 355
3. Harga pemampat aircond 1 PK: RM 405
4. Harga pemampat aircond 1.5 PK: RM 448
5. Harga pemampat aircond 2 PK: RM 587
6. Harga pemampat aircond 2.5 PK: RM 825


Catat Ulasan for "Harga Compressor Aircond Rumah Murah"