Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kipas Penghawa Dingin Rumah

Kipas Penghawa Dingin


Hari ini teknologi semakin canggih, tetapi ia tidak mempunyai kesan negatif terhadap kehidupan manusia di bumi. Salah satunya ialah Pemanasan Global.

Pemanasan Global atau sering kita dengar dengan pemanasan Global sangat berbahaya kepada kita. Kerana kekurangan lapisan ozon dan menjadikan udara semakin panas. Tidak semua makhluk hidup dan bahkan manusia boleh hidup pada suhu yang agak tinggi setiap kali. Untuk itu dengan perkembangan teknologi juga apa yang membuat manusia dapat mengendalikan keadaan.

baca juga: Harga Portable Aircond Terkini Termurah

Oleh kerana udara semakin panas, ramai orang menggunakan Aircond (Penghawa dingin) untuk menyejukkan bilik mereka. Oleh kerana harga penghawa dingin pada masa ini agak berpatutan. Banyak rumah bandar, pejabat, walaupun bandar kecil dan kampung-kampung telah menggunakan banyak penghawa dingin ke rumah mereka untuk menyejukkan bilik dari udara udara panas.
Kipas Penghawa Dingin

Aircond biasanya dipasang di dalam bilik yang cukup luas dan luas di rumah atau pejabat. Tetapi tidak jarang penghawa dingin juga digunakan di ruang kecil sesaui dengan keperluan orang yang menggunakannya. Penghawa dingin juga telah digunakan di Bilik Mesin ATM walaupun tiada pekerja atau orang yang akan menetap di dalamnya.

Walaupun harga penyaman udara sangat murah pada masa ini, tetapi masih terdapat beberapa orang yang tidak menggunakan penghawa dingin atau hanya menggunakannya di ruang tertentu di rumah mereka sahaja. Pelbagai sebab dibentangkan seperti Bajet yang tidak mencukupi, keupayaan tarikan elektrik yang lemah, dan pelbagai sebab lain. Tetapi apakah itu bermakna anda perlu merasakan dan bertahan dengan suhu haba sedia ada? Adakah terdapat alternatif lain?

Eits, jangan salahkan banyak cara alternatif yang anda boleh diukan untuk menjadikan peranti Aircond pengganti penghawa dingin. Terdapat beberapa jenis penghawa dingin yang boleh digunakan oleh koita untuk menggantikan Aircond, penyejuk ini juga agak cekap kerana ia mempunyai harga yang lebih murah dan kuasa kecil. Walaupun tidak sedikit Aircond tetapi sejuk ini boleh membuatkan kita berasa sejuk. Apa sahaja? Berikut ulasannya mengenai penggantian Aircond rumah!

Macam Kipas Penghawa Dingin


Pek Penyejuk

Pek Collong adalah Aircond penggantian penghawa dingin yang berada di urutan pertama. Bentuk pek penyejukan sepintas lalu menyerupai bantal, namun sayangnya penggunaan paket penyejukan hanya boleh digunakan pada Kipas.

Sama ada kipas berdiri atau mudah alih, untuk mendapatkan udara sejuk dengan cara alternatif ini, anda hanya perlu meletakkan Pek Penyejuk di belakang kipas. Sebelum menggunakan alat ini, anda perlu membekukan penyejukan di Freezer selama lebih kurang 4 jam dahulu. Kemudian alat ini boleh digunakan untuk menurunkan suhu 3-4 darjah Celcius.

Kipas



Siapa di antara kamu yang masih tidak kenal dengan peminat? Ya peminat sering digunakan sebagai alternatif utama untuk digunakan sebagai penghawa dingin daripada Aircond. Kipas terdiri daripada 2 jenis, iaitu Kipas berdiri dan kipas Portable. Kipas yang boleh dilindungi lebih mudah dibawa ke mana-mana kerana bentuk yang lebih kecil dan menggunakan kuasa yang kecil juga. Satu lagi perkara dengan peminat berdiri, saiz kipas memang lebih tinggi. Sebab itulah kipas berdiri sukar untuk dibawa masuk dan juga memerlukan sedikit kuasa untuk memberi kesejukan.

Baik bukan? Penggemar adalah alternatif yang baik untuk menggantikan penghawa dingin, malah banyak syarikat hari ini yang menghasilkan penghawa dingin dengan tenaga yang kecil. Walau bagaimanapun, peminat tidak dapat memberikan kesejukan ke atas Aircond.




Air sejuk



Air sejuk adalah satu bentuk beg penyejuk yang lebih mudah. Air sejuk juga boleh dipanggil dengan pek penyejukan yang telah disempurnakan. Satu yang lebih sejuk mampu memberikan udara sejuk bersamaan dengan penghawa dingin. Malah, satu lagi sejuk ini masih menggunakan tenaga daripada kuasa elektrik. Walaupun demikian, pendingin udara masih memerlukan bahan api lain seperti air ais atau kiub ais sebagai penambahan kepada sejuk ini.

Jika kapasiti storan bahan api berada di bawah 10 liter, anda perlu menghabiskan sedikit tenaga untuk mengisi minyak semula. Walau bagaimanapun, sehingga sekarang pendingin air masih merupakan asalan penghawa dingin alternatif daripada Aircond. Harga untuk penyejuk ini juga berubah-ubah, dari 500rb hingga 2jt.

baca juga: Harga Minyak Compressor Aircond

Kipas Ekzos



Ekzos Fan pengganti penghawa dingin penghawa dingin lebih ekonomik dan ekonomik. Kipas ekzos seperti peminat kipas. Kipas Ekzos digunakan untuk memasang di lubang udara atau di atas tingkap dan pintu rumah anda.

Bagaimana Kerja Fan Exhaust adalah untuk menyerap udara panas yang ada di dalam bilik dan mengeluarkannya supaya udara baru dapat masuk. Dengan cara itu udara baru di dalam bilik menjadi lebih segar. Jadi walaupun ia sama dengan kipas tetapi Fan Kipas tidak memancarkan angin langsung ke badan kita, jadi lebih baik untuk kesihatan.



Kipas Ventilasi



Walaupun Seen yang sama, tetapi kipas ventilasi mempunyai cara yang lebih baik dan lebih canggih daripada Kipas Ekzos. Pengudaraan Kipas tidak hanya menarik udara panas dari dalam, tetapi juga membolehkan udara menarik dari luar ke dalam bilik. Inilah yang menjadikan kipas ventilasi berasa sejuk.

Walaupun kerja yang melebihi Fan Ekzos, bagaimanapun, alat ini mempunyai daya tarikan elektrik yang sama. Oleh itu, kekal lebih cekap tenaga walaupun anda membeli dengan lebih berguna.

Tirai Udara


Pernahkah anda melihat alat berbentuk udara di pintu masuk sebuah pusat membeli-belah, sebuah pasar raya atau kedai dan pejabat lain? Adakah anda benar-benar berfikir bahawa ia adalah Aircond? Jika ya, ini adalah masa untuk anda mengetahui fakta-fakta. Alat yang biasa di pusat membeli-belah atau pusat membeli-belah lain yang bukan Air Tirai Udara.

Alat ini mempunyai cara yang berbeza untuk bekerja dengan penghawa dingin, Air tirai berfungsi dengan meniup udara dalam tekanan yang hebat untuk menyejukkan bilik dan menghalau serangga yang masuk. Alat ini mempunyai voltan yang sangat besar untuk penggunaannya terdapat banyak di bangunan besar sahaja.

Nah itu beberapa alternatif yang boleh anda gunakan untuk menyejukkan bilik selain penghawa dingin. Bagaimana? Adakah anda memilih untuk mencuba?