Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Perhatikan langkah-langkah untuk memeriksa penghawa dingin sebelum membeli yang mesti anda ketahui

 Perhatikan langkah-langkah untuk memeriksa penghawa dingin sebelum membeli yang mesti anda ketahui

Pada masa kini service aircond rumah, memiliki penghawa dingin agak mudah, tetapi untuk membeli produk yang beroperasi dengan baik dan sesuai dengan harganya tidaklah mudah. Artikel berikut akan berkongsi langkah-langkah sebelum memilih untuk membeli penghawa dingin untuk rumah anda.

Perhatikan langkah-langkah untuk memeriksa penghawa dingin sebelum membeli yang mesti anda ketahui


1. Periksa perkakasan

Periksa unit dalaman

Pertama, periksa bahagian plastik unit dalaman untuk keretakan. Minta penjual membuka panel depan unit dalaman untuk memeriksa bahagian dalamannya, penapis habuk mestilah bersih dan tidak koyak, pendingin aluminium foil mestilah bersih dan bebas daripada herotan atau kerosakan. Periksa bilah untuk kehilangan daun, jika pesongan pecah, dan boleh berpusing dengan mudah.

 

Periksa unit luaran

Biasanya, pembeli hanya memperhatikan unit dalaman tanpa melihat unit luaran dengan teliti, ini boleh dianggap sebagai kekurangan utama. Oleh itu, anda perlu memeriksa sama ada unit luaran dan unit dalaman selaras antara satu sama lain, mengelakkan "janggut satu lelaki dengan dagu yang lain" dengan memeriksa kesamaan model, yang terpaku pada kedua-duanya. Jabatan.

Di samping itu, anda juga perlu memastikan bahawa unit luar tidak berkarat, terdistorsi, pecah, pecah atau dibungkus dengan habuk yang padat, untuk memastikan ia tidak menjejaskan kualiti penghawa dingin.



Periksa tiub kuprum

Anda juga harus memperhatikan paip tembaga di unit luar dan sejuk. Untuk memastikan bahawa penghawa dingin dapat beroperasi dengan stabil, menjimatkan elektrik, memperbaiki jangka hayat, pemasangan paip tembaga juga mesti mematuhi piawaian tertentu.

Di mana panjang paip tembaga mesti mencapai minimum 3m dan maksimum 15 - 30m bergantung pada jenis penghawa dingin. Kerana jika tiub tembaga terlalu pendek, gas tidak akan kembali ke pemampat dalam masa, menyebabkan penyumbatan dan kerosakan dan jika paip tembaga panjang, ia akan melambatkan penyejuk dan membuang tenaga.

Sekiranya tiub tembaga berwarna tembaga atau coklat tembaga, tiub tersebut masih berfungsi dengan baik. Sekiranya berubah menjadi hitam, ia tidak boleh dipilih kerana ini menunjukkan mesin terlalu tua atau tidak diselenggara dengan baik.

Periksa alat kawalan jauh

Anda perlu memastikan bahawa alat pendingin hawa diselaraskan dan berfungsi dengan baik dan stabil dengan butang halus, angka jelas, tindak balas pantas dan mudah digunakan. Selain itu, alat kawalan jauh tidak mempunyai keretakan atau calar.


Periksa kimpalan paip gas

Kimpalan dua saluran paip gas menghubungkan dari blok mesin ke unit luaran unit panas. Hanya pilih mesin dengan kimpalan yang tidak pernah dikerjakan semula, biasanya dengan warna merah yang sama, solder yang lancar, licin dan tajam (jika dikimpal, biasanya akan menjadi warna tambalan, solder tidak licin). Ini juga membantu anda menentukan sama ada gas blok enjin masih gin atau tidak

2. Lihat ciri-cirinya


Selain perkakasan, anda juga perlu memeriksa sama ada ciri-ciri pada penghawa dingin berfungsi dengan baik atau tidak. Khususnya:

Mod penyejukan

  • Mod penyejukan cepat:  Apabila operasi dimulakan, mod penyejukan cepat membantu penghawa dingin beroperasi pada kapasiti maksimum. Dalam beberapa minit pertama apabila anda memulakan mod ini, penghawa dingin akan menyejukkan seluruh ruang dengan cepat. bilik keluarga anda.

  • Mod sejuk:  Apabila mod Dingin - Dingin dihidupkan, suhu bilik dengan cepat dikurangkan oleh pemampat yang bekerja secara berterusan untuk mengekalkan tahap panas yang stabil. Apabila suhu sejuk telah mencapai tahap yang diperlukan, mesin secara automatik akan kembali ke mod normal.

  • Mod Kipas sahaja:  Apabila mod ini diaktifkan, penghawa dingin hanya akan berfungsi dengan fungsi dan penggunaan kuasa yang sama dengan kipas konvensional.

Mod angin

  • Mod ayunan arah atas / bawah, kiri / kanan:  Dengan mod pembalikan atas / bawah atau kiri / kanan, anda dapat secara aktif mengawal udara sejuk yang dipancarkan ke arah yang diinginkan untuk menyejukkan kawasan anda secara langsung. duduk lebih pantas.

  • Mod swing automatik 4 arah:  Mod swing automatik adalah mod operasi berdasarkan gabungan serentak dua fungsi ayunan diri menegak (atas / bawah) dan mendatar (kiri / kanan). bergerak dengan lancar.

  • Mod angin 3D, digabungkan dengan penutup lebar:  mod angin 3D, angin akan ditiup dalam pelbagai arah dan sudut yang berbeza, membawa kesegaran dan keselesaan di seluruh bilik.

  • Tiupan udara yang selesa:  Ketika ruangan mencapai suhu yang diinginkan, penutup aliran udara mengarahkan aliran udara ke siling untuk menyejukkan secara merata di seluruh ruangan sambil mengelakkan penyejukan langsung untuk membuat anda merasa nyaman dan nyaman. .

Utiliti termasuk

  • Kunci kawalan jauh:  Fungsi ini mengunci operasi mengikut pengaturan sebelumnya. Atau cegah selimut daripada menekan alat kawalan jauh yang tidak sengaja ketika kita sedang tidur, bekerja atau bermain dengan anak-anak.

  • Kawal penghawa dingin melalui telefon: Penyaman udara menyokong wifi supaya pengguna dapat menyambung ke telefon pintar, setelah menyambung, anda dapat mengawal penghawa dingin rumah anda melalui aplikasi di atas. telefon. Untuk LG akan ada  Aplikasi SmartThinQ , Gree akan menjadi aplikasi  Gree + , sementara Sharp adalah  Aplikasi Sharp Aircon , aplikasi Midea disebut  NetHome Plus .

  • Menghafal mod penyejukan kegemaran anda:  Terima kasih kepada ciri memo mod sejuk ini, hanya 1 kali dari pengaturan awal, anda dapat menyimpan mod kegemaran dan yang sering anda gunakan.

  • Fungsi diagnostik diri : Dengan fungsi diagnostik  diri, kod ralat akan dipaparkan di skrin Jauh apabila penghawa dingin gagal. Anda boleh mengenal pasti, mendiagnosis dan mencari penyelesaian dengan cepat tanpa perlu risau mencari mekanik untuk memperbaikinya.

  • Hidupkan semula secara automatik semasa kuasa dihidupkan:  Apabila berlaku pemadaman kuasa secara tiba-tiba, penghawa dingin akan secara automatik mengingat tetapan semasa seperti suhu, arah angin, ... Dan apabila kuasa dipulihkan, penghawa dingin akan secara automatik menetapkan semula parameter yang telah dihafal secara automatik tanpa merosakkan mesin.

Catat Ulasan for "Perhatikan langkah-langkah untuk memeriksa penghawa dingin sebelum membeli yang mesti anda ketahui"