Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Petua dan Trik untuk mengurangkan penggunaan elektrik AC anda

Tips dan Trik untuk mengurangkan penggunaan elektrik AC anda


Petua dan Trik untuk mengurangkan penggunaan elektrik AC anda. Musim panas hampir di sini, dan dengan itu akan datang menaikkan bil elektrik ketika anda berjuang untuk menjaga rumah anda sejuk dan berlindung dari panas terik.

Musim panas hampir di sini, dan dengan itu akan datang menaikkan bil elektrik semasa anda berjuang untuk menjaga rumah anda sejuk. Nasib baik, terdapat banyak cara untuk melawan kos pendingin udara astronomi.
Nasib baik, terdapat banyak cara untuk melawan kos pendingin udara astronomi - di sini adalah 11.

1. Menaik taraf tingkap anda

Sekiranya rumah anda mempunyai tingkap lama, ia mungkin bukan tenaga yang cekap. Anda boleh mengurangkan kos penyejukan rumah anda dengan memasang tingkap cekap tenaga baru. Beberapa kos pendahuluan terlibat, tetapi anda akan membuatnya dalam jangka panjang dengan bil yang lebih rendah.

2. Letakkan tingkap anda

Tingkap udara yang tidak disegarkan yang tidak dapat dimeteraikan, yang menjadikan sistem aircond anda berfungsi lebih keras. Kebocoran atau retak yang mengalir dan cuaca menghancurkan tingkap anda akan menghalang udara sejuk daripada bocor keluar dari tingkap anda.

3. Pasang termostat yang boleh diprogramkan

Termostat boleh diprogram memotong penggunaan tenaga dengan menyesuaikan suhu semasa anda pergi atau tidur. Anda boleh memprogramnya sendiri atau membeli yang secara perlahan menyesuaikan diri dengan pilihan suhu anda. Ada juga yang boleh dibuat dengan apl jauh dari rumah.


Menurut Jabatan Tenaga, anda boleh menyimpan hingga 10% setiap tahun dengan menyesuaikan suhu anda sebanyak tujuh hingga sepuluh darjah selama lapan jam sehari. Termostat yang boleh diprogramkan boleh mengautomasikan proses tersebut.

4. Gunakan kipas siling

Kipas siling mengedarkan udara sejuk, mengambil beberapa beban dari sistem aircond anda. Gunakan kipas siling sedia ada anda (atau pasangkannya di seluruh rumah) untuk meningkatkan kecekapan tenaga.

5. Gantikan penapis udara HVAC anda

Penapis udara menyimpan sistem HVAC anda berjalan lancar dengan menghalang habuk daripada menyekat ventilasi anda dan mempromosikan peredaran udara. Jika penapis kotor, sistem anda perlu bekerja lebih keras untuk mengedarkan udara.


Anda akan mahu menggantikan penapis anda sekurang-kurangnya setiap beberapa bulan, dan mungkin lebih jika anda mempunyai haiwan kesayangan atau anak-anak. Nasib baik, penapis udara murah dan mudah untuk beralih sendiri.

6. Elakkan memasak di dalam rumah

Memasak di atas ketuhar atau dapur menghasilkan banyak haba, yang menyerang sistem penghawa dingin anda. Bulan-bulan musim panas yang hebat untuk memasak luaran, dan memanggang di luar beberapa kali seminggu boleh membantu. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan peralatan yang melepaskan kurang haba, seperti crockpots atau griddles elektrik. Bercakap tentang crockpots, berikut adalah lapan cara mereka membantu anda menjimatkan wang.

7. Kurangkan cahaya matahari

Sinar matahari yang mengalir melalui tingkap anda menimbulkan suhu rumah anda. Dengan menyekat cahaya matahari, anda boleh menenangkan kesan itu. Menanam beberapa pokok teduh di luar tingkap anda boleh membendung cahaya matahari yang melambangkan manakala warna pemadaman atau langsir adalah pilihan lain yang murah.

8. Menebat dinding dan attics anda

Windows bukan satu-satunya bahagian rumah anda yang bocor udara. Ruang, dinding dan ruang merangkak juga kehilangan udara. Secara profesional menebat rumah anda adalah salah satu cara terbaik untuk meningkatkan kecekapan tenaga. Jika anda mempunyai rumah yang lebih tua, ini mungkin bernilai pelaburan.

9. Cari tempat yang lebih rendah

Haba naik, jadi elakkan lantai atas rumah anda sebanyak mungkin. Dengan melakukan ini, anda mungkin boleh meninggalkan set termostat anda ke suhu yang lebih tinggi untuk tempoh yang lebih lama pada siang hari. Anda boleh menurunkan suhu pada waktu malam jika di tingkat atas bilik tidur anda.

10. Dapatkan sistem penghawa dingin anda

Mengupah kontraktor tempatan untuk menyelenggara sistem penyaman udara anda dapat memastikan sistem anda berfungsi dengan cekap. Kontraktor anda harus membersihkan gegelung luar, periksa sambungan voltan dan pastikan penyejuk berada pada tahap yang sesuai.

11. Pasang panel solar

Panel solar, yang biasanya dipasang pada bumbung, menggunakan tenaga matahari untuk menghidupkan rumah, yang dapat mengurangkan kos penyejukan. Harga untuk memasang panel ini bergantung kepada sama ada mereka dibeli atau dipajak, dan jumlah yang anda simpan pada rang undang-undang anda bergantung pada penggunaan dan sistem tenaga anda.

Catat Ulasan for "Petua dan Trik untuk mengurangkan penggunaan elektrik AC anda"